Záměna tvarově podobných písmen je jedním ze znaků dyslexie. Často tomu tak bývá u písmen b, p, d, protože se vlastně jedná o jeden tvar, který je jen různě otočený. Jedná se o tzv. statickou inverzi a výzkumy ukázaly, že se tento problém netýká pouze zraku, ale také hmatu. Písmena lze využít i pro nácvik fonematického uvědomění, které bývá u dětí se specifickými poruchami učení problematické.
Pro nápravu tedy platí, jako u všeho, zapojit co nejvíce smyslů a manipulaci. Přinášíme proto novou pomůcku – písmena b, p, d z topolové překližky s neklouzavou filcovou podložkou. Písmena jsou v různých velikostech, takže je lze používat i pro více dětí nebo je lze ukazovat z různé vzdálenosti.
Zde je několik tipů, jak s písmeny pracovat. Pomůcku můžete zakoupit v našem e-shopu..
Pro některé aktivity je vhodné využít 2 sady.
Před aktivitami je vhodné provést zácvik a zopakovat tvary písmen.
Zrakové rozlišování – jedno písmeno:
- sedíme vedle dítěte, každý má k dispozici jedno písmeno;
- písmeno položíme na stůl, aby vypadalo jako jedno z písmen b, p, d;
- dítě otočí písmeno tak, aby bylo stejně;
- zeptáme se nebo si řekneme, které písmeno to je .
Zrakové rozlišování – řada písmen:
- seřadíme několik písmen za sebou;
- dítě rovná, kopíruje stejnou řadu;
- děti, které čtou, písmena přečtou.
Zrakové rozlišování – b x d:
- na podložku náhodně rozložíme písmena;
- dítě má za úkol rozdělit písmena na dvě skupiny b a d;
- pro kontrolu si písmena vyrovnává do dvou řad, aniž by písmeno překlápělo (lze ho jen otáčet ve směru nebo proti směru hodinových ručiček).
Hmatové rozlišování – jedno písmeno:
- dítě má zavázané nebo zavřené oči;
- na filcovou podložku položíme jedno písmeno (pro začátek velké, později střední a malé);
- dítě pomocí hmatu určí, kam směřuje „bříško“ a „nožička“ nebo může stejně otočit „své“ písmeno;
- děti, které umí číst, mohou písmeno jen pojmenovat.
Hmatové rozlišování – nácvik b, p, d
- dítě si ohmatá a prohlédne střední velikost písmen b, p, d;
- narovnáme vedle sebe v různém pořadí;
- dítě „čte“ a porovnává písmena pomocí hmatu;
- následně provedeme kontrolu zrakem.
Čtení hmatem:
- na podložku narovnáme řadu malých psímen;
- dítě „čte“ písmena pouze pomocí hmatu;
- následně zrakem zkontrolujeme a přečteme.
Sluchové rozlišování hlásek:
- říkáme dítěti jednotlivé hlásky b, p, d nebo slova, která tyto hlásky obsahují;
- dítě otáčí dřevěné písmeno podle toho, kterou hlásku slyší.
Sluchový diktát hlásek:
- postupně diktujeme dítěti jednotlivé hlásky b, p, d;
- dítě postupně řadí malá dřevěná písmena na filcovou podložku;
- diktát zopakujeme a kontrolujeme.
Sluchový diktát slov:
- postupně diktujeme dítěti slova, která obsahují hlásky b, p, d;
- dítě rovná malá dřevěná písmena do řady na filcovou podložku;
- diktát opakujme a provedeme kontrolu.
Různé obměny a kombinace jsou možné, do aktivit lze zapojit i pohyb nebo spolupráci s dalšími dětmi, přidat obrázky atd.
U všech aktivit je vhodné přizpůsobit obtížnost a délku cvičení individuálním možnostem dítěte.
Pomůcku můžete zakoupit zde.